مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

با آنكه قرآن نداي پيروزي صالحان و پيروان اديان الهي را سر مي دهد (1) چرا اهل باطل بر اهل حق پيروز و غالبا افراد شر بر صالحان غلبه پيدا مي كنند ؟
چـون اهـل حـق مـقيد به عقل و دين و اصول خاصي هستند , جز از راه شرعي و طريق صحيح به دنبال مقاصد خود نيستند . مثلا معاويه بدون درنگ همه خراج و ماليات مصر را به عمرو بن عاص مي دهد تا او رادر كار باطلي كـه جـنگ با اميرالمومنين عليه السلام است كمك و ياري كند , درحاليكه علي عليه السلام حاضر نـيست تقاضاي برادرش عقيل را مبني بر كمك چند درهم به او كه عيالات سنگيني دارد برآورده كند , و لذا معاويه در ظاهر موفق تر است وبر علي عليه السلام غلبه مي كند . جـواب ديـگـر را از پاسخ حسين بن روح نائب خاص امام زمان عليه السلام استفاده مي كنيم ; او به شـخـصـي كـه سـوال كرد : اگر حسين ولي خدا و شمر دشمن خدا بودند چراخدا دشمنش را بر دوسـتـش مـسلط كرد ؟ پاسخ داد كه :اگر انبياء و امامان با معجزات و خوارق عاداتي كه خدا در اختيار آنها قرار داده بر مخالفان پيروز مي شدند مردم آنها را به خدائي مي رساندند ولي خدا گاهي آنها راغالب و گاهي مغلوب و مقهور مي نمايد تا مردم بدانند كه آنها بشري مانند خودشان هستند . و اما مراد از مثل ( فان حزب اللّه هم الغالبون ) (2) و ( لن يجعل اللّه للكافرين علي المومنين سبيلا ) (3) و مـثل الحق يعلو و لا يعلي عليه آنگونه كه از بعضي اخبار استفاده مي شود منظور غلبه با حجت و بيان و دليل و برهان است , نه غلبه به ملك و سلطنت و شمشير و سلاح . و نـيز ممكن است مراد غلبه در آخرت كه دار قرار و منزل ابدي است مي باشد , نه غلبه در دنيا كه زودگذر و كوتاه مدت است . و در حقيقت در همين دنيا هم حق پيروز است و حسين با آنكه كشته شد و يزيد درظاهر پيروز شد , امـام حـسـيـن عليه السلام با كشته شدن خود شرف و آبروي يزيد وبني اميه را بر باد داد و امروز حـسـيـن و يـارانش تمثال شرف و فضيلت و كرامت , ويزيد و پيروانش مجسمه خباثت و رذالت و مورد لعنت مردم هستند . و اين خود پيروزي و غلبه امام حسين عليه السلام بر يزيد در همين دنيا مي باشد .

پرسش و پاسخ / ترجمه سيد مهدي شمس الدين
كاشف الغطاء - محمد حسين 1 - مائده / 56 . 2 - مائده / 56 . 3 - نساء / 141 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.